Daudzi no mums bieži vien pārprot vai nepareizi izprot to, kas ir DPF filtra tīrīšana

Dīzeļdegvielas mikrodaļiņu filtra (DPF) tīrīšanas jomā gan auto īpašnieki, gan arī auto mehāniķi ne vienmēr līdz galam izprot šo jautājumu. Lielākajam vairumam no mums mūsu zināšanu laukos nav pat tādas atzīmes par tēmu “DPF filtrs”.

Taču tiem, kuri ar to saskaras, nākas meklēt atbildes uz dažādiem jautājumiem:

– Kas tā par lampiņu panelī, kas iedegusies?

– Kas tas DPF filtrs vispār ir par “zvēru”?

– Ko tagad darīt, kad iedegusies filtra signāl lampiņa auto vadības panelī?

– Kā būtu pareizi rīkoties, tīrot kvēpu filtru?

– Vai ņemt DPF kvēpu filtru vispār ārā?

– Vai pietiks ar to, ka filtrs tiks iztīrīts, lai šī problēma būtu atrisināta?

Un tad nu katrs atkarībā no paša atbildīguma pakāpes, pieredzes, zināšanām, dzīves uzskatiem, pārliecībām, reklāmu saukļiem un finanšu iespējām mēģina radušos situāciju risināt. Plus vēl “zinoši” automehāniķi mēdz ienest arī savu artavu nepārbaudīto zināšanu krātuvē.


 

Kvēpu filtrs nav tikai statisks komponents.
 To uzrauga liels skaits sensoru, un, piemēram, arī programmatūras atjauninājumi var ietekmēt filtra pamatīpašības. Tāpēc, mehāniķiem kļūst arvien grūtāk novērst un apkalpot arvien sarežģītākas DPF filtra mezgla sistēmas.

Neskatoties uz to, ka dīzeļdegvielas automašīnu ir daudz, un ir daudz servisu, kuri apkalpo tās, daudzi mehāniķi vēl joprojām īsti nesaprot, ko nozīmē iztīrīt kvēpu filtru. Tīrīšana patiesībā ir process, kas ir tehnoloģiski daudz sarežģītāks, nekā

– vienkārši uzpūst tā saukto tīrīšanas līdzekli uz filtra vai iemērcēt filtru ķīmiskā šķīdumā (kas palīdz pazemināt kvēpu degšanas temperatūru, taču tas nekādā veidā nepalīdz iztīrīt kvēpu filtra mikroporas, turklāt,  noved pie kvēpu filtra keramikas elementa izturības pazemināšanās un rada kaitējumu tehnoloģiskajai dārgmetālu virskārtai),

– to nevar pielīdzināt kvēpu filtra mazgāšanai ar ūdens augstspiediena iekārtām,

– kā arī tā nav piespiedu reģenerācija.

Lielākais vairums mehāniķu nekorekti veic tehnisko mezglu diagnostiku transportlīdzekļiem, kas saistīti ar kvēpu filtru – EGR vārstiem, turbīnām, iesmidzināšanas sistēmai, devējiem, temperatūras, spiediena mērītājam, un veic nepareizu diagnostiku pašam kvēpu filtram. Tas noved pie tā, ka netiek konstatēts pamatiemesls, kāpēc filtrs ir aizsērējis, un tiek pielietotas tādas neefektīvas, neētiskas un neekoloģiskas metodes, kā

– kvēpu filtra tīrīšana ar ķīmiskiem līdzekļiem;

– kvēpu filtra tīrīšana, veicot piespiedu reģenerāciju automašīnai, pielietojot diagnostikas aprīkojumu;

– kā arī te, protams, jāpiemin izplatītais variants pie mums – nelikumīgā DPF filtra izgriešana, noņemšana, atslēgšana, kas noved pie tā, ka auto var neiziet TA, var saņemt sodus uz Eiropas valstu autoceļiem, un pie tā, ka nav iespējams atjaunot DPF vai FAP sistēmu tās sākotnējā stāvoklī (kas izmaksā vairāk kā 3000 eur, kad TA būs konstatēts palielināts kvēpu mikrodaļiņu izmešu daudzums). Un ņemot vērā, ka CSDD iepērk arvien modernākas iekārtas, lai nodrošinātu Eiro 5 un 6 normatīvu ievērošanu Latvijas teritorijā, tas nav mazsvarīgiPirms kvēpu filtra izņemšanas katram pašam nākas priekš sevis izlemt, cik tas ir ētiski pret sevi, pret apkārtējiem, pret noteikumiem, pret mūsu Zemi, pret vidi, kurā dzīvojam, vai arī nelemt, nedomāt un aizmirst par to vispār;

– jāatceras, ka ir vēl viens variants, kuru piedāvā tirgotāji – netīriet kvēpu filtru, labāk nopērciet jaunu. Kuram tas ir izdevīgi?


Reģenerācija NAV tīrīšana

Reģenerāciju nevajadzētu jaukt ar tīrīšanu.

Pirmkārt, automašīnai jāspēj palaist un veikt kvēpu filtra pašreģenerāciju. To var izdarīt arī servisos, veicot piespiedu reģenerāciju. Un problēma joprojām paliek tā pati, reģenerācijas laikā kvēpi tiek izdedzināti, bet pelnu atlikumi turpina uzkrāties. Ja automašīna ir nobraukusi vairāk kā 100 000 km, un pelni šai laikā nav iztīrīti, palielinās atpakaļejošais spiediens, kura dēļ var tikt sabojāta gan automašīnas turbīna, sprauslas un citi elementi. Tai brīdī, kad netīrais DPF filtrs sāk ietekmēt arī citus elementus, viss process kļūst ļoti dārgs.Process, kas nodrošina reģenerāciju, nozīmē, ka temperatūra palielinās tik daudz, lai filtrā sadedzinātu kvēpu atlikumus. Taču dedzināšana atstāj pelnus, tāpēc faktiski

par filtra tīrīšanu var saukt tikai tādu procesu, kad DPF filtrs tiek attīrīts gan no kvēpiem, gan pelniem.

Pēc Autocentra GWS pieredzes, cilvēkiem nav izpratnes par to, kas un kāpēc ir noticis. Un ir tikai normāli, ka arī interesēties par šo lietu ikviens sāk tikai tad, kad saskaras ar signāllampiņas iedegšanos, mašīnas apstāšanos, vai TA neiziešanu. Reti kurš no mums pirms mašīnas lietošanas ir izpētījis mašīnas rokasgrāmatā norādījumus par mašīnā uzstādīto kvēpu filtra mezglu.


 

Nopirkšu jaunu filtru!
Kāpēc gan Jūs ņematies ar filtra tīrīšanu, ja var vienkārši nopirkt jaunu? Šis ir viens no visbiežāk sastopamajiem viedokļiem. Viena no visredzamākajām atbildēm ir cena. Ja Jūs iegādājaties daļiņu filtru jaunai automašīnai, kravas automašīnai vai autobusam, tas var būt liels ieguldījums. Lai arī jauns kvēpu filtrs jau maksā ievērojamu summu, tā var būt vēl lielāka, ja vispirms neizdodas diagnosticēt iemeslus. Un ir vēl kāds iemesls, kas dažiem, iespējams, arī var būt nozīmīgi – vides resursu taupīšana.

Ieteicamā rīcība

Mūsu ieteicamo rīcības shēmu varētu attēlot sekojoši:

Notikums: Mašīna apstājas, vai ir vēl braucama. Deg brīdinājuma gaismiņa panelī.

1. Tiek konstatēts, ka DPF filtrs ir aizsērējis.
2. Noteikt iemeslu, aizvedot mašīnu uz diagnostiku.
3. Izlabot iemeslu.
4. Iztīrīt kvēpu filtru.
5. Turpināt mašīnu lietot, ievērojot ieteicamo režīmu.

1.
Aizsērējis filtrs 

>>>> 

2.
Noteikt
iemeslu
/ VEIKT DIAGNOSTIKU

>>>>  3.
Izlabot iemeslu
>>>>  4.
Iztīrīt
kvēpu filtru
>>>>> 

5.
Lietot mašīnu
pēc tīrīšanas
ieteicamajā režīmā

 

SVARĪGI – Kvēpu filtrs NAV bojāts, viņam nekas nekaiš, tas vienkārši ir pilns ar kvēpiem un pelniem

Pirmām kārtām vajadzētu saprast, ka ar pašu kvēpu filtru viss ir kārtībā. Tas nav bojāts! (Ja vien neesat veikuši tā tīrīšanu ar ķīmiju, pēc kuras iekšējā kvēpu filtra daļa var tikt neatgriezeniski bojāta). Tas vienkārši ir nobloķējies/netīrs. Un tas ir noticis kaut kāda iemesla dēļ.
Tāpēc jautājums par to, vai dodat tīrīšanai garantiju, kuru tik bieži dzirdam, tikai parāda to, ka cilvēki neizprot, kas tad īsti noticis.

Auto lietotāji, jautājot par garantiju, uztraucas par to, vai pēc kvēpu filtra iztīrīšanas kāds varētu viņiem garantēt, ka mašīnai šī problēma neatkārtosies. Taču veicot kvēpu filtra tīrīšanu, var dot garantiju tikai uz to, ka brīdī, kad esat saņēmuši kvēpu filtru pēc tīrīšanas atpakaļ, tas ir tīrs no kvēpiem un pelniem.

Taču, iztīrot filtru un nenovēršot iemeslus, kāpēc tas nobloķējās, notiks tas pats kas iepriekš – pēc noteikta laika DPF filtrs atkal būs ciet. Tāpēc būtiskākais ir nr. 2 – VEIKT DIAGNOSTIKU un noteikt iemeslu.


Un tagad pievērsīsimies iemesliem  –

1. Iemesls – “Pilsētas režīms”

Visiem auto modeļiem, kas aprīkoti ar kvēpu filtriem, DPF vai FAP sistēmu, pašreģenerācija tiek veikta ik pēc 300-600 nobrauktiem km (atkarībā no automobiļu ražotāja). Un viens no DPF filtra nobloķēšanās iemesliem  ir mašīnas lietošana pilsētas režīmā, tas ir, ilgstošā periodā ar mašīnu tiek braukts īsus attālumus, īsus laika posmus (pa pilsētu), tādējādi mašīnai nav iespējas sasniegt paredzētos apgriezienus un ātrumu, kas ļautu notikt augstākminētajam kvēpu filtra pašreģenerācijas procesam.
Šajā gadījumā, pēc kvēpu filtra iztīrīšanas, ieteicams, ieplānot izmaiņas mašīnas lietošanas režīmā, ik pa laikam dodoties garākos braucienos, tādā veidā ļaujot mašīnai veikt pašreģenerāciju, un kvēpu filtrs neaizsērēs tik ātri.

 

2. Iemesls – piedevas un nekvalitatīva degviela

Otrs no iemesliem var būt tāds, ka mašīnu intensīvi izmantojot, pie liela nobraukuma kvēpu filtrs var aizsērēt no dažādu ķīmisko piedevu dīzeļdegvielai, motoreļļas piedevu produktu atlikumiem, kas parādās kvēpiem sadegot.

Tīra kvēpu filtra kalpošanas mūžs (vai korektāk būtu teikt – posms, kurā DPF filtrs dabiski varētu aizsērēt līdz nobloķēšanās pakāpei) ir vairāk kā 300-400-500 tūkstoši nobrauktu kilometru.

Un, ja tas ir bijis vienīgais iemesls kvēpu filtra problēmai, tad iztīrot kvēpu filtru šajā gadījumā, Jums mašīnas kvēpu filtrs godam kalpos vēl tik pat daudz, un izvēloties labākas kvalitātes degvielu un citus produktus, šis laiks pat var palielināties.

 

3. Iemesls – tehnisko elementu bojājums

Vēl viens iemesls situācijai, kad mašīnai ir nobloķējies kvēpu filtrs, ir tas, ka darbojas nepareizi vai ir bojāti kādi tehniskie elementi, kas saistīti ar kvēpu filtru vai kuri ietekmē kvēpu filtra darbu. Tie var būt devēji, kuru nepareizas darbības dēļ mašīna neuzsāk un neveic tai paredzēto pašreģenerācijas procesu. Tas var būt bojāts dzinējs, no kura eļļa palielinātos daudzumos nokļūst izplūdes sistēmā. Tie var būt EGR vārsti, turbīnas, iesmidzināšanas sistēma, devēji, temperatūras, spiediena mērītāji.

Salabojot bojāto elementu un iztīrot kvēpu filtru, automašīnas sistēma atkal korekti strādā savā noteiktajā režīmā.

Šajā gadījumā, ja tikai iztīrīsiet kvēpu filtru, nenovēršot šīs problēmas tehnisko iemeslu, t.i. nesavedot kārtībā tehniskos iemeslus, tad varat rēķināties, ka Jums ir apmēram tik pat daudz mašīnas lietošanas laika, līdz kvēpu filtrs atkal būs pilns, kā iepriekš.

 


DPF atslēgšana / izgriešana – tas taču ir tik vienkārši! Vai tiešām?

Protams, mums ne vienmēr ir laiks krāmēties ar kaut kādiem filtriem, mašīnas problēmām utml. Un, kamēr Latvijā tas vēl ir atļauts, iespējams, īpašniekiem bieži vien vienkāršāk liekas izgriezt DPF filtru un miers. Taču nezināšana neatbrīvo no atbildības. Diez vai Jūs vēlaties, lai salonā nāktu nepatīkamas smakas un lai sastrēgumā esošajām blakus stāvošajām automašīnām būtu jāelpo dūmi. Diez vai kādam gribas,

**lai uzticamās automašīnas aizmugure būtu melna no kvēpu daļiņām, kuras neuzķēra kvēpu filtra mikroporas , un tās netika sadedzinātas reģenerācijas procesā, kā to paredzējis ražotājs,

**un, kas vēl svarīgāk, diez vai kāds no mums vēlas, lai mēs paši un mūsu bērni elpotu oglekļa daļiņas, kas var novest pie saslimšanas ar vēzi, alerģijām…
Dūmi no dīzeļdzinējiem, kas pārsvarā sastāv no kvēpiem, skaitās īpaši bīstami tāpēc, ka šīm daļiņām piemīt kancerogēnas īpašības.

**Un kā ar solījumiem, ka nepalielināsies dūmošana, ka mašīnai būs vieglāk elpot…
Mašīna var jau būt, ka “elpos”. Bet cilvēki?

Iespējams, ja mazliet pavērosiet mašīnas uz ielas, drīz vien piefiksēsiet, cik daudz mašīnu uz ielas izpūš tumšus dūmu mākoņus, braucot pa mūsu zemes ielām.

Vai noteikumi par kvēpu filtriem izdomāti, lai bojātu mums nervus un izvilktu naudu no mūsu kabatām?
Varbūt tomēr šo noteikumiem pamatā ir vides un mūsu pašu un mūsu bērnu veselības aizsardzība.
 

 
Autocentrs GWS kopš 2015. gada nodarbojas ar kvēpu filtru tīrīšanas procesu pilnīgi visiem tehniskiem transportlīdzekļu veidiem un citai tehnikai, kuri ir aprīkoti ar kvēpu filtriem, ieskaitot jūras, lielgabarīta un vieglos transportlīdzekļus.
Filtrs tiek iztīrīts no kvēpiem un no pelniem.

 

Vieglais autotransports

Acura , Alfa-romeo , Aston Martin , Audi (A5, A6), Bentley , BMW (E91, X6), Bugatti , Buick , Cadillac , Chevrolet , Chrysler , Citroen (C4), Daewoo , Daihatsu , Datsun , Dodge , Ferarri , Fiat , Ford , GMC , Honda , Hummer , Hyundai (Santa Fe), Infinity , Jaguar , Jeep , Kia , Lamborghini , Lancia , Land Rover , Lexus , Lincoln , Maserati , Maybach , Mazda , Mercedes-Benz , Mercury , Mini , Mitsubishi , Nissan (Qashqai, X-Trail), Oldsmobile , Opel (Astra), Peugeot (207, Boxer), Pontiac , Porsche , Ravon , Renault (Laguna), Rolls-Royce , Rover , Saab , Scion , Seat , Skoda , Smart , SsangYong  , Subaru (Forester), Suzuki , Toyota (Avensis), VolksWagen (Passat, Sharan), Volvo (S60, V60, V70)

 

Smagā tehnika, iekrāvēji, celtniecības mašīnas, meža tehnika, autobusi, traktori, autokrāni, pašizgāzēji, kravas mašīnas, kombaini, forvarderi.

Antonio Carraro , BCS , Belarus , Case (210), CLAAS , DeutzFahr , FENDT , Hattat , Isuzu (Novo Ultra), Iveco , JCB , John Deere (6125M), Kioti  , Landini , MAN , Massey Ferguson , New Holland , Ponsse , URSUS , Valtra , Versatile , Zetor

Piezīme:

Tā kā mēdz būt gadījumi, ka uz tīrīšanu tiek atsūtīti DPF filtri, kurus ir mēģinājuši iztīrīt nepareizi, piemēram:

  • Dedzinot ar metināšanas iekārtām
  • Mazgājot ar augstspiediena tīrīšanas iekārtām
  • Tīrot ar speciālu šķidrumu (skat. rakstu DPF – tīrīšana ar šķidrumiem)
  • Dedzinot ar speciālu šķidrumu
  • Pašiem tīrot ar akumulatora skābi

tad šajos gadījumos bieži vien filtrs jau ir bojāts, un tam nevar veikt tīrīšanu. Šādā veidā sabojātu DPF filtru nevar iztīrīt.

KvepuFiltruTrisisana.lv © 2020