Ministru kabinets ir 2016.gada 19.janvārī
Ministru kabinets ir 2016.gada 19.janvārī ir izskatījis jauno noteikumu projektu “Grozījumi Ministru kabineta 2004.gada 29.aprīļa noteikumos Nr.466 “Noteikumi par transportlīdzekļu valsts tehnisko apskati un tehnisko kontroli uz ceļiem””,
kurā tika precizēta informācija par tehniskās apskates procedūru un noteikumiem, starp kuriem ir arī prezicējumi attiecībā uz:
“prasībām dīzeļmotoru atgāzu izplūdes sistēmas konstrukcijai, paaugstinātas atgāzu kontroles prasības un papildinātas atgāzu pārbaudes metodes;”
un precizēta informācija par
“dīzeļmotoru atgāzes izplūdes sistēmas konstrukcijas bojājumiem un to vērtēšanas kritērijiem.”
Šo grozījumu ietvaros ir papildināti noteikumu pielikuma I daļu ar 801.3.kodu šādā redakcijā:
„801.3. Transportlīdzeklim ar dīzeļmotoru atgāzu izplūdes sistēmai jābūt aprīkotai ar izgatavotāja paredzētu un darba kārtībā esošu kaitīgo izmešu samazināšanas aprīkojumu (cieto daļiņu filtru, selektīvās katalītiskās reducēšanas sistēmu (piemēram “Ad-blue”)). Pašdiagnostikas sistēma (OBD) nedrīkst uzrādīt kļūdu atgāzu izplūdes sistēmas darbībā.
Ja transportlīdzekļu reģistrā izdarīta atzīme par papildus cieto daļiņu filtra uzstādīšanu, transportlīdzekļa atgāzu izplūdes sistēmā uzstādītā filtra markai un modelim jāatbilst transportlīdzekļu reģistrā un transportlīdzekļa reģistrācijas apliecībā norādītajai.”.
Tā kā ir vērts padomāt, ko darīt, ja kvēpu filtrs ir aizsērējis! Lai izietu tehnisko apskati, dīzeļdegvielas cieto daļiņu filtru nedrīkst izņemt/”izravēt”/atslēgt.
https://www.vestnesis.lv/ta/id/280099-grozijumi-ministru-kabineta-2004-gada-29-aprila-noteikumos-nr-466-noteikumi-par-transportlidzeklu-valsts-tehnisko-apskati-un-te.
Noteikumi par transportlīdzekļu valsts tehnisko apskati un tehnisko kontroli uz ceļiem
Noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2004.gada 29.aprīļa noteikumos Nr.466 “Noteikumi par transportlīdzekļu valsts tehnisko apskati un tehnisko kontroli uz ceļiem””
Cik ētiski ir «atslēgt» automobiļa kvēpu filtru?
Autori: Gints Gavers, LR2 / Autodroms
Ceļu satiksmē piedalās tikai tie transporta līdzekļi, kas veikuši ikgadējo tehnisko apskati un saņēmuši atļauju izbraukt ielās. Tomēr nereti nākas vērot krietnus dūmu mutuļus automobiļu aizmugurē. Šāda liksta vērojama gan benzīna, gan dīzeļdzinēju spēkratiem, atšķiroties vien kaitīgo izplūdes gāžu nokrāsai.
Gan Latvijas lielākajos sludinājumu portālos, gan sociālajos tīklos lasāmi piedāvājumi apiet šo auto izplūdes mezglu – kvēpu filtru. Tradicionālā procedūra ir fiziska kvēpa filtra atslēgšana vai pat pilnīga demontāža un iejaukšanās automobiļa dzinēja vadības bloka programmatūrā, liekot tai nodrošināt dzinēja darbību bez jau minētā videi un ekoloģijai tik nepieciešamā mezgla. Šādus pakalpojumus piedāvā gan individuāli automehāniķi, gan juridiskas personas, līdz ar to radot iespaidu, ka konkrētās darbības ir likumīgas un drošas.
Lai noskaidrotu, kas tieši ir dīzeļdzinēja kvēpu filtrs un kādas ir tā funkcijas, vērsāmies pie automobiļu rezerves daļu lieltirgotāja “APE Motors” vadītāja un sertificēta auto inženiera Andra Pūkas. Kā noskaidrojām, tad kvēpu filtrs ir izplūdes sistēmas daļa, kas nodrošina pēc iespējas mazāku kaitīgo sodrēju un kvēpu nonākšanu apkārtējā vidē. Visi tie degmaisījuma pārpalikumi, kas pilnībā nav sadeguši dzinēja degkamerās, nenokļūst gaisā, bet speciālā ierīcē, kur kvēpi un sodrēji tiek sadedzināti mākslīgi.
Iespējams, būsim pamanījuši īslaicīgus tumšas nokrāsas dūmu izvirdumus automobiļiem ar dīzeļdzinējiem, straujāk uzsākot kustību vai paātrinoties. Tieši šajā brīdī pie lielākas dzinēja slodzes, kad kvēpu filtrā uzkrājies lielāks daudzums līdz galam nesadegušo izmešu, nostrādā tā dēvētais kvēpu filtrs, sadedzinot visu līdz galam un izvadot gaisā Eiropas Savienības normatīvos paredzētu maksimālo kaitīgo izmešu daudzumu.
[youtube]https://youtu.be/fFUbR3rZVRk[/youtube]
Andris Pūka skaidro, ka atkarībā no konkrētā automobiļa modeļa un detaļas ražotāja, kvēpu filtrs var maksāt no piecsimt līdz pat vairākiem tūkstošiem eiro. Ne katrs autobraucējs to var atļauties, tāpēc tiek meklēti lētāki risinājumi. Piemēram, jau minētais „čiptūnings” un kvēpa filtra fiziska un programmatūras atslēgšana.
Automobilis ir tikai tehniska vienība, tāpēc mehānisks nolietojums ar laiku ir jebkurai detaļai. Taču priekšlaicīgas problēmas ar kvēpu filtru lielākoties ir saistītas ar nekvalitatīvas degvielas izvēli vai tehniskām problēmām dzinēja mezglos.
Eiropas Padome neizslēdz iespēju tuvākā laikā piemērot autortiesības automobiļu vadības bloku programmatūrai. Tas nenoliedzami varētu ierobežot arī kvēpu filtra „apiešanu”.
Ceļu satiksmes drošības direkcijas Transportlīdzekļu kontroles un sertifikācijas inspekcijas priekšnieks Jānis Liepiņš uzskata, ka tas būtu likumsakarīgs rezultāts, jo katra iejaukšanās gan dzinējā gan vadības sistēmā, kas atšķiras no ražotāja uzstādījumiem, nāk ar izmaiņām arī kaitīgo izmešu sakarā. Kā liecina prakse, parasti ne labā izpratnē.
Jānis Liepiņš norāda, ka galvenais kritērijs tehniskās apskates pārbaudēs ir kaitīgo izmešu daudzums. Tiesa gan, gados jaunākiem automobiļiem tiek veikta arī datordiagnostika, kas parasti nekļūdīgi uzrāda kāda konkrēta mezgla neesamību vai defektu.
Kopumā šobrīd visiem auto – ir vai nav kvēpu filtrs – atgāzēm noteicošais ir dūmainības mērījums. Atsevišķi pagaidām netiek likts negatīvs vērtējums TA, ja deg “check engine” lampiņa, kas varētu norādīt kā vienu no iemesliem uz kvēpu filtra nekorektu darbību. Jau šobrīd tiek izstrādāti noteikumu papildinājumi, kuros ir ieliktas minētās neatbilstības, kā arī neatbilstības par “Ad-Blue” un līdzīgām sistēmām. Tās kontrolēs gan ar signāllampiņām panelī, gan pārbaudot ar datordiagnostiku OBD. OBD pārbaudes ir sākot ar 2012.gadu izgatavotiem auto.
Bet jebkurā gadījumā automašīnas dūmainība pārbaudīta tiek visām, kas ir viena no pamatlietām, kāpēc neiziet tehnisko apskati.
No vienas puses, kvēpu filtra demontāža un vadības sistēmas pārprogrammēšana ļauj ietaupīt diezgan prāvu naudas žūksni, ko nāktos ieguldīt minētā izplūdes sistēmas detaļas iegādē. No otras puses, mēs apzināti liekam saviem un kaimiņu bērniem ieelpot arvien lielāku kaitīgo izmešu daudzumu. Rēbuss, kuru pagaidām var atrisināt katrs sev labvēlīgā virzienā.
Taču pilnīgi iespējams, ka jau tuvākā nākotnē šādas darbības būs pretlikumīgas, tāpēc jau tagad, izvēloties automobili, ir vērts rūpīgi apsvērt gan savas vajadzības, braukšanas stilu un plānotos maršrutus, gan materiālās iespējas. Par to, ka Eiropas Savienības noteiktās kaitīgo izmešu pieļaujamās normas saruks arī turpmāk, šaubu nav nevienam auto industrijas ekspertam.